ESEU
DESPRE NORMA DE MUNCĂ
(A
INTELECTUALULUI)
Recent,
un cobreslaș în ale învățământului, nu spui cine, îmi relata cu admirație
faptul că un tip, ”manager educațional”, a găsit modalitatea de a-i reține pe
colegii săi, profesori, obligatoriu 8(opt) ore în școală, spre a împlini
profeția lui Boc înscrisă în codul muncii, cât și a lui Funeriu care a zis și
el ceva despre această ”cestiune”, undeva prin legea nr. 1/ 2011, Legea
educației. Pentru a motiva găselnița, explica faptul că ”managerul” a aranjat
un spațiu cu ”tot ce trebuie”, pentru profesori: calculatoare, racordare la
internet, aer condiționat, scaune, mese, birouri și câte și mai câte, astfel
încât, în orele ”de după ore”, ființa numită profesor să intre acolo și să
rămână musai 8(opt) ore, pentru a-și justifica existența în spațiul normelor
impuse de legislația muncii. Întrebându-mă dacă lucrurile ”sunt în regulă”, în
sensul legalității măsurii, i-am răspuns interlocutorului meu, că aparent, da,
ar fi în regulă. Nedumerirea vizibilă afișată de acesta mă determină să aduc,
pe această cale, unele completări lămuritoare răspunsului inițial.
Pornind de la observația că un procent important de
oameni au veleități intelectuale, unii, într-un procent ceva mai mic decât cei
din prima categorie, au chiar vocație de intelectuali, și cred eu, parte
importantă, din acesta, aparține domeniului nostru de activitate, că prea mulți
vor să adauge numelui sau semnăturii lor particula prof. Și nu cred că, întrebând
în dreapta și în stânga prin cancelariile școlii românești, vreun profesor,
având în vedere vorbele și faptele sale, ar putea răspunde că nu aparține zonei
de manifestare de tip intelectual. Inclusiv ”managerul” nostru sau interlocutorul
meu.
Venind ”la oile noastre”, în sensul normei de muncă ce se
comensurează prin ore fizice, dispuse de legislația asumată, trebuie arătat că
singura oportunitate benefică ce i se oferă ”managerului”, în ceea ce a făcut,
este aceea că ar avea șansa de a-i replica eficient d-lui Traian Băsescu la
afirmația sa privitoare la faptul că profesorii ar fi plătiți mai bine decât el.
Și aici, s-ar putea face niște calcule, nu foarte complicate, arătând că în această
ipostază, de muncitor cu norma de muncă de 8(opt) ore pe zi, un profesor
câștigă în jur de 5,6 lei/oră.(160 ore/lună, 900 lei salariul, tot pe lună).
Ceea ce nu cred că este cazul cu d-l Băsescu Traian.
Însă,
admițând teza noastră privitoare la intelectual și intelect și la apartenența
noastră la o profesiune cu manifestări de acest tip, este cazul, cred eu, să ne
raportăm în discuția pe această temă, a normei de muncă, la ”chestiuni” ce au
izvorul în gândirea unor mari intelectuali ai românilor. Bunăoară, Domnul
Grigore C. Moisil nu poate fi bănuit de cineva că nu este unul dintre cei mai
mari, autentici și originali intelectuali ai românilor. Ei bine, domnia sa
împărțea numărul de ore din norma de muncă în ”ore-cap și ore-cur”. Am folosit ghilimele
pentru că expresia, genială în spiritul ei, îi aparține. Raportându-ne în discuția noastră despre norma
de muncă la această mare zicere, este foarte clar că ”managerul”, prin
obligarea oamenilor să stea acolo 8(opt) ore, a instituit, în fapt, o corvoadă
care nu va avea niciodată rezultatele scontate: creșterea calității actului
educațional. Pentru că, aici, în mod evident, avem de-a face cu ”ore cur”,
parte a normei de muncă ce nu are nimic comun cu actul de creație numit
didactică. Aici, profesorul intră „pentru că așa trebuie”, adică,
de silă, caută ”pe net” niște rapoarte, referate,
planificări, etc., le ”printează”, le multiplică, etc. și le prezintă
”managerului”, ca fiind ”ale lui”(fără ”a”). Acesta rostește un încurajator
bravo, ș.a.m.d. Cu alte cuvinte, după ce ”s-a acoperit de hârtii”, în ceea ce a
mai rămas până la scurgerea restului de timp din norma zilnică de 8(opt) ore se
pot desfășura cu succes activități definite foarte plastic de expresii ca ”frecatul
mentei”, etc. Și asta
pentru că intelectualului numit profesor i s-a luat libertatea. Libertatea de a
merge ”în parcul I.V.Stalin”, de
exemplu, unde ar putea avea, conform răspunsului dat de Domnul Grigore C.
Moisil celor ce-i solicitau afișarea programului zilnic de muncă pe ore, niște
activități de lectură și gândire, pe teme planificate sau nu.
Intuim că este forte posibil ca, după o astfel de cugetare, ”managerul” să se
trezească, chiar și în toiul nopții, cu profesorul pe cap, cerându-i să-i dea
repede, ”până nu pierde ideea”, cheile de la sala cu calculatoare, în
eventualitatea că banii din ”salar” nu i-ar permite luxul unui lap-top personal,
pentru a-și redacta rezultatul meditației. Mai intuim că, aflat într-o astfel
de ipostază, profesorul ar putea fi găsit dis-de-dimineață, înainte de
începerea programului, în sala cu calculatoare lucrând asiduu”la ideea” sa și
mirându-se de scurgerea prea rapidă a timpului, grăind mirat:”a și venit ora de
începere a programului?” La
aceasta, cred, s-ar cam referi norma de muncă, numită de marele gânditor, ”ore
– cap”. Și, cred, tot la acest
mod de a înțelege norma de muncă a intelectualului a făcut referire și Doamna
prof.univ.dr. Zoe Petre, atunci când a scris excelentul ”Necrolog pentru Domnul Trandafir”.
În rest, felicitări ”managerului” pentru realizarea sa,
pe care profesorii ar putea să o utilizeze neforțat, ori de câte ori au nevoie.
Dar asta ar presupune și altceva. Ceva numit, pe scurt, libertate.
28 septembrie
2013
ZIMNICEA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu