EDUCAȚIA.
O NOUĂ DISCUȚIE.
ESEU
După evaluarea națională a
”prichindeilor” de-a VIII-a și teribilul B.A.C.,ediția a II-a, al
teribiliștilor liceeni, realitatea ne impune a discuta despre educație în cu
totul alți termeni. Pentru că ceea ce se întâmplă acum, în mod evident efecte
ale politicilor aplicate acestui domeniu de activitate, pe care unii îl
tratează ca domeniu strategic, nu mai suportă amânare. Acum constatăm că în
România a fost posibilă crearea, în timp, a două școli; școala rurală și școala
urbană. Acum constatăm raptul dintre acestea, acum constatăm că sute de mii de
copii români rămân, într-o formă sau alta, în afara sistemului, acum constatăm
că școala română nu beneficiază suficient de grija celor interesați să i-o
acorde, părinți, elevi, O.N.G.-uri, dar mai ales oamenii politici.Acum
constatăm că multiplele reforme aplicate nu au avut efectele dorite. Dar, cel
mai important este faptul că acum constatăm, cu acuitate, cine suferă.
De
aici nevoia, marea nevoie, ca această discuție să fie diferită de toate
celelalte, înainte de orice prin gradul înalt de sinceritate cu care ar trebui
să abordăm problematicile specifice, de aici marea nevoie de a scurta drumul de
la vorbă la faptă, de aici nevoia de a face, cu adevărat, ca educația să fie
posibilă la niveluri comparabile cu cele ce-au fost, chiar aici, la noi, iar
mai apoi cu ale altora. De aici nevoia ca raportarea la realitate și adevăr să
devină fapt concret, care să aibă drept efect ameliorarea, îmbunătățirea și
chiar ridicarea la niveluri și standarde superioare a serviciului educațional
românesc.
Pentru
aceasta, însă, trebuie să începem cu începutul. Iar acest început poartă numele
de curriculă. De aici trebuie să pornim în construcția unui nou sistem, tehnic,
bazat pe principii ferme, profesionalism, descentralizat și depolitizat,
capabil să dea românilor oameni. Oameni fabuloși, oameni înalt calificați,
oameni calificați, dar cu toții, oameni.
Catastrofa
cu care ne confruntăm și care, vrem nu vrem, se materializează în adevărate atingeri
ale dreptului fundamental al copilului la educație, determinată, evident, de
politici nepotrivite, ce transformă educația românească în câmp experimental, cobaii
fiind însă copiii, trebuie eradicată. Iar acest proces este o necesitate ce nu
mai trebuie argumentată sau demonstrată. Este deja vizibilă, iar efectele de
asemenea. Procesul schimbării sistemului educațional românesc nu trebuie să
poarte numele de reformă. Prea s-a demonetizat și prea s-au fălit unii că fac
reformă. Și parcă ne poartă ghinion. S-o facem frumos, fără tam-tam-uri
stridente, în liniște și confidență, ca orice
lucru serios și profund, care cu certitudine va da roade, dar numai s-o facem.
Va fi nevoie de curaj și asumare, din partea tuturor părților. Va fi nevoie de
înțelepciune bătrânească dar și de istețime jună. Va fi nevoie de viziune dar
și de aplicarea unor soluții imediate, impuse de realitate.
Noul
concept trebuie să identifice cu exactitate și să trateze ca atare elementele
de structură, îmbinându-le armonios cu
cele de infrastructură, într-un sistem indestructibil și eficient, care să
folosească resursele în mod ideal, spre realizarea obiectivului propus, omul.
Ce frumos era spus cândva, ”Casa școalelor”! Conceptul de școală era asemuit cu
o casă. Dacă privim expresia ca sistem, va trebui să acceptăm că orice casă
trainică și frumoasă, reprezentând o structură, trebuie să dispună de o
infrastructură adecvată, reprezentată de o temelie pe masură, care să-i confere
rezistență și stabilitate. O dată ridicată, resursele alocate pentru a o face
funcțională, țin de importanță, priorități și impact socio-istoric.
Să
restaurăm, deci, conceptul de sistem educațional și să facem din el o valoare
”de minte și suflet”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu