sâmbătă, 25 ianuarie 2014

Mai este învățământul de stat gratuit?
                         Motto: În această lume slută/Un strop de umor ajută!
Analizând sensul întrebării în scopul de a-i oferi curiosului un răspuns cât mai precis, nu pot ocoli ”ispita” de a cerceta mai întîi sensurile semantice ale cuvântului ”gratuit”. Și cum cel mai la îndemână este acum dexonline, m-am adresat lui printr-un click și m-am dumirit. Răspunsul la întrebare poate îmbrăca două aspecte: unul propriu, referitor la costuri, la pecuniar, iar altul, figurat, referitor la utilitate, valoare de întrebuințare, necesitate, etc., așa cum este arătat în text, preluat copy-paste din dexonline.
GRATUÍT, -Ă, gratuiți, -te, adj. Care nu costă nimic, care este dat sau primit fără nici o plată. Fig. Care se dovedește inutil, nejustificat. – Din fr. gratuit, lat. gratuitus.
GRATUÍT adj. v. ineficace, ineficient, infructuos, inutil, nefolositor, netrebuincios, neutil, van, zadarnic.
Atacând ”problema” în mod secvențial, adică analizând și încercând un răspuns separat pe fiecare aspect în parte, trebuie să observăm că sensul propriu, are două variante: ”care nu costă nimic” și care ”este dat sau primit fără nici o plată”. Analiza ne edifică asupra faptului că în România, vorbind despre învățământ gratuit, în sensul ”care nu costă nimic”,  trebuie să constatăm cu toții că așa ceva nu se mai poate susține, deși ”chestiunea” este impusă prin dispoziție de lege.
În fapt, din cauza nefinanțării corespunzătoare de către finanțator, cei interesați direct ca ”treaba să meargă”, adică elevii, părinții și profesorii, sunt obligați ”să se descurce”, uzând de contribuții din buzunarul propriu, cutia milei fiind eufemistic numită fondul clasei, fondul școlii, etc.
Mai mult, pentru că părinții și profesorii, prin intermediul diferitelor documente, de tip H.G., O.M.E.N., sau metodologii, sunt nevoiți să spună pa cuvântului gratuit, vom arăta, în continuarea răspunsului nostru, cu mirare îngrijorativă, că îndemnați și stimulați cu recompense apreciative, trebui să-și aducă obolul numit contribuție, la bugetul priorității naționale, numită învățământ, prin identificarea unor resurse bugetare ”extra”, adică din afara bugetului, care se constituie în persoane fizice sau juridice, ce urmează a fi convinse să . . . . .mă-nțelegeți?
Având în vedere documentele ce ”reglementează” aceste lucruri, chiar dacă expresia taxă nu există niciunde, trebuie să constatăm, totuși, că ele impun cu subtilitate un fel de exchibiționism sinalagmatic, în baza căruia putem afirma, fără teama de a greși, că în țara noastră învățământul de stat nu mai este gratuit, în sensul propriu, definit de dexonline prin sintagma ”care nu costă nimic”.   Aici, după cum poate aprecia oricine în baza celor afirmate mai sus, avem de-a face cu logica celebrei ”curat murdar”, care, iată, rămâne în actualitate deși contemporanul care a rostit-o pentru prima dată s-a stins de mult.                                                                                                                                                                    Că învățământul ar trebui să fie gratuit, este foarte adevărat, dar nu este, pentru că gratuit nu înseamnă cu contribuții extrabugetare.                                                                                            
Continuînd analiza noastră în scopul oferirii unui răspuns întrebării din titlu, arătăm că sintagmaeste dat sau primit fără nici o plată”, ce explicitează și ea înțelesurile cuvântului ”gratuit”, poate avea un profund caracter peiorativ, dacă o raportăm la comportamentul unor persoane, deoarece, trebuie să recunoaștem, mai avem printre noi oameni mai slabi de constituție, puțini ce-i drept, care mai cad pradă ispitei și care . . . mă-nțelegeți?, ne fac de ocară. Aici vorbim, în mod evident, atât de unii profesori cât și de unii părinți, deoarece ei ar trebui să fie principalele părți ale procesului în care unii dau iar alții primesc, evident ”învățământ” și care ar trebui să fie ”fără nici o plată”. Nu știu, însă, cum stăm, aici, cu educația. Și a unora și a altora.                                                                                             Probabil că trebuie să ne raportăm la zicala ”teoria ca teoria, dar practica . . .” Și iată cum, și din cauza lor, a unor profesori și a unor părinți, încă o dată, nu se poate spune despre învățământul de stat, că ar fi gratuit, adică,este dat sau primit fără nici o plată”.
                        Trecând acum la analiza sensului figurat al cuvântului, este foarte clar că dacă vorbim despre învățământ, ceea ce ne oferă dexonline ca definiție a cuvântului gratuit, este cu totul inacceptabil, dar dacă pentru studiul nostru ne implicăm în culegerea de date, de la unii părinți, de la unii copii, de la unii tineri, dar mai ales la date culese dintr-un anume tronson al mass-media, vom constata, consternați sau cu zâmbetul pe buze, funcție de starea de spirit în care ne aflăm, că pentru unii, învățământul se dovedește a fi ”inutil, nejustificat” și din acest punct de vedere, poate fi caracterizat drept ”ineficace, ineficient, infructuos, nefolositor, netrebuincios, van, zadarnic”. Aici, evident trebuie să ne limităm strict la opiniile persoanelor din mediile amintite, trebuind să ne simțim obligați la a aprecia că, din acest punct de vedere, la capitolul educație, trebuie să ne înhămăm serios la treabă, deși întrebarea referitoare la cauzele care determină aceste atitudini rămâne.
            Doamne, dar dacă legea spune că învățământul este gratuit și, în fapt, el nu este și dacă mai punem la socoteală că nu avem R.O.F.U.I.P., R.O.F C.A., contract de management între director și primar, min. 6% din PIB, grupe/clase cu un număr de copii mai mare decât dispune legea, aoleeeeu, unde ajungem? Păi învățământul ăsta, al nostru, nu numai că nu este gratuit, dar este și nelegal! Măi, să fie!
            Datoria noastră însă este să susținem, dar . . . tot copy paste: ONÉST ~stă (~ști, ~ste) Care se conformează corectitudinii morale; corect și de bună credință; cinstit; integru, iar, Onest ≠ corupt, depravat, josnic, necinstit, neonest.
            25 Ianuarie 2014    

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu